Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

Лист ГУ ДФС у Запорізькій області від 04.03.2016 № 715/10/08-01-12-04-11

, опубліковано 04 березня 2016 о 15:24

Головне управління ДФС у Запорізькій області за результатами розгляду листа «» щодо особливостей оподаткування страховика повідомляє наступне.

Відповідно до п.п.134.1.1 п.134.1 ст.134 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), об'єктом оподаткування податком на прибуток є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку (далі – П(С)БО) або міжнародних стандартів фінансової звітності (далі - МСФЗ), на різниці, які виникають відповідно до положень розділу III "Податок на прибуток підприємств" Кодексу.

Цим же підпунктом встановлено, що для платників податку, у яких річний дохід від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухгалтерського обліку, за останній річний звітний (податковий) період не перевищує двадцяти мільйонів гривень, об'єкт оподаткування може визначатися без коригування фінансового результату до оподаткування на усі різниці (крім від'ємного значення об'єкта оподаткування минулих податкових (звітних) років), визначені відповідно до положень розділу III "Податок на прибуток підприємств" Кодексу.

Особливості оподаткування страховика встановлено п.141.1 ст.141 Кодексу.

Згідно з п.п.141.1.1 п.141.1 ст.141 Кодексу, страховики сплачують податок на прибуток за ставкою, визначеною відповідно до п.136.1 ст.136 цього розділу, та податок на дохід за ставкою, визначеною відповідно до підпунктів 136.2.1 та 136.2.2 пункту 136.2 статті 136 цього Кодексу.

У свою чергу, п.п.141.1.2 п.141.1 ст.141 Кодексу передбачено, що об'єкт оподаткування страховика, до якого застосовується ставка, визначена відповідно до п.п.136.2.1 та 136.2.2 п.136.2 ст.136 Кодексу, розраховується як сума страхових платежів, страхових внесків, страхових премій, нарахованих за договорами страхування і співстрахування. При цьому страхові платежі, страхові внески, страхові премії за договорами співстрахування включаються до складу об'єкта оподаткування страховика тільки в розмірі його частки страхової премії, передбаченої договором співстрахування.

Нарахований страховиком податок на дохід за ставкою, визначеною в п.п.136.2.1 п.136.2 ст.136 Кодексу, є різницею, яка зменшує фінансовий результат до оподаткування такого страховика (п.п.141.1.1 п.141.1 ст.141 Кодексу).

Крім цього, п.п.141.1.3 та 141.1.4 п.141.1 ст.141 ПКУ встановлено різниці, на які здійснюється коригування фінансового результату до оподаткування страховика. Зокрема, фінансовий результат до оподаткування збільшується:

на суму витрат на формування страхових резервів (технічних або математичних) відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності;

на суму коригування (зменшення) страхових резервів (технічних або математичних) відповідно до методики, яка визначається Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику (далі - Методика).

Фінансовий результат до оподаткування страховика зменшується:

на суму коригування (зменшення) страхових резервів (технічних або математичних), на яку збільшився фінансовий результат до оподаткування відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності;

на суму страхового резерву (технічного або математичного) сформованого в розмірі та порядку, передбачених Методикою.

Правила формування, обліку та розміщення страхових резервів за видами страхування, інших ніж страхування життя, затверджені розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 17.12.2004 №3104, Методика формування резервів зі страхування життя - розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 27.01.2004 №24. При цьому звертаємо увагу, що на офіційному веб-сайті Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (http://nfp.gov.ua), оприлюднено проект розпорядження Нацкомфінпослуг «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів щодо коригування фінансового результату до оподаткування», який схвалено розпорядженням Нацкомфінпослуг від 09.12.2015 №3049.

Згідно п.п.141.1.5 п.141.1 ст.141 ПКУ, коригування фінансового результату до оподаткування у зв'язку із створенням та використанням страховиками інших резервів (забезпечень), ніж зазначені у підпункті 141.1.4 пункту 141.1 цієї статті, здійснюється у порядку, встановленому пунктом 139.1 статті 139 цього Кодексу.

Отже, об'єктом оподаткування податком на прибуток страховика, що оподатковується за ставкою, встановленою п.136.1 ст. 136 Кодексу, є фінансовий результат до оподаткування, визначений за правилами бухгалтерського обліку, який формується, у тому числі з урахуванням доходів та витрат від страхування, відкоригований на різниці в порядку, передбаченому п.п.141.1.3, 141.1.4, 141.1.5 п.141.1 ст.141 ПКУ. Одночасно дохід за договорами страхування, визначений згідно вимог п.п.141.1.2 п.141.1 ст.141 ПКУ, оподатковується за ставками, встановленими п.п.136.2.1, 136.2.2 п.136.2 ст.136 Кодексу.

При цьому нарахований страховиком податок на дохід є різницею, яка зменшує фінансовий результат до оподаткування такого страховика.

Щодо визначення витрат страховика на формування страхових технічних резервів відповідно до національних П(С)БО або МСФЗ, звертаємо увагу, що відповідно до частини 2 статті 6 Закону України від 16.07.99 року N 996-XIV "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" регулювання питань методології бухгалтерського обліку та фінансової звітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики (Міністерством фінансів України), який затверджує національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності.

В.о. начальника О.П. Фоменко