Сума страхового відшкодування, яка нарахована на користь фізичної особи – страхувальника та перераховується на підставі її заяви на поточний рахунок фізичної особи-підприємця, який буде здійснювати виключно відновлення пошкодженого рухомого майна, відображається страховиком – резидентом у додатку 4ДФ до Розрахунку ЮО за ознакою доходу «157», оскільки дані кошти будуть вважатися доходом фізичної особи-підприємця за виконані роботи (надані послуги).
До складу загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включається сума страхової виплати, страхового відшкодування або викупна сума, отримана платником податку за договором страхування від страховика-резидента або страховика-нерезидента, іншого ніж довгострокове страхування життя (у тому числі страхування довічних пенсій) та недержавне пенсійне забезпечення, та сума страхових (регламентних) виплат, страхових відшкодувань, що здійснюються Моторним (транспортним) страховим бюро України відповідно до Закону України від 21 травня 2024 року № 3720-IX «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів» у разі якщо, під час страхування цивільної відповідальності сума страхового відшкодування, а під час страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів – сума страхових (регламентних) виплат, страхових відшкодувань, що здійснюються Моторним (транспортним) страховим бюро України, не може перевищувати розмір шкоди, фактично заподіяної вигодонабувачу (бенефіціару), що визначається за звичайними цінами на дату такої страхової виплати.
Однак, якщо на підставі заяви фізичної особи сума страхового відшкодування перераховується страховиком на поточний рахунок фізичної особи-підприємця, яка буде проводити ремонтні роботи пошкодженого рухомого майна, то у фізичної особи-підприємця виникає об’єкт оподаткування.
Під час нарахування (виплати) фізичній особі-підприємцю доходу від здійснення нею підприємницької діяльності, суб’єкт господарювання або самозайнята особа, які нараховують (виплачують) такий дохід, не утримують податок на доходи фізичних осіб у джерела виплати, якщо фізичною особою- підприємцем, яка отримує такий дохід, надано копію документу, що підтверджує її державну реєстрацію відповідно до закону як суб’єкта підприємницької діяльності.
Згідно з Довідником ознак доходів фізичних осіб, дохід, виплачений самозайнятій особі, відображається у додатку 4ДФ до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків – фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску для податкових агентів, крім фізичних осіб – підприємців та/або осіб, які провадять незалежну професійну діяльність за ознакою доходу «157».
Більше інформації: https://zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=44748