Вебпортал працює в тестовому режимі. Зауваження та пропозиції надсилайте на web_admin@tax.gov.ua
diya Єдиний державний
вебпортал електронних послуг
Ключові слова

"Діалог влади та бізнесу": про ключові аспекти та нюанси податкового аудиту для запорізьких підприємців

, опубліковано 09 червня 2025 о 09:20

Проєкт "Діалог влади та бізнесу" продовжує свою роботу, ставши важливою платформою для прямого спілкування між представниками регіональної влади та бізнесу. Чергова зустріч була присвячена одній з найбільш актуальних тем для бізнесу – податковому аудиту. Захід, який пройшов під керівництвом заступниці голови Запорізької обласної державної адміністрації Оксани Матвіїшиної, об'єднав представників органів обласної влади, податкової служби регіону та підприємництва.

Як зазначила начальниця Головного управління ДПС у Запорізькій області Оксана Федорова, в нинішніх реаліях, коли економічна стабільність регіону є невід'ємною частиною національної стійкості, такі зустрічі набувають особливого значення. Вони дозволяють оперативно реагувати на виклики, що постають перед підприємництвом, та надавати актуальну інформацію з перших вуст. 

«Податкова служба зацікавлена у максимальній обізнаності бізнесу, щодо питань податкового аудиту. Ми прагнемо, щоб ви були завжди готові до зустрічі з нашими фахівцями. А максимальна наша мета полягає у тому, щоб податкова перевірка не була стресом для бізнесу. Тож, і сьогодні під час цієї зустрічі, і завжди – ми готові відповідати на ваші запитання, аби у майбутньому вам не довелося мати справу з адміністративною чи фінансовою відповідальністю», – наголосила Оксана Федорова.  

Під час зустрічі начальниця управління податкового аудиту Олена Рулевська та начальниця управління оподаткування фізичних осіб Світлана Баневич надали вичерпні роз'яснення, що стосуються обмежень на проведення перевірок та нарахування штрафних санкцій в умовах воєнного стану.

Одним із головних питань, що хвилює підприємців, є мораторії на проведення податкових перевірок. Відповідно до наказу Міністерства розвитку громад та територій України Запорізький район та Запоріжжя знаходяться в зоні можливих бойових дій. Це обумовлює обмеження на проведення документальних перевірок платників податків, податкова адреса яких станом на дату початку можливих бойових дій є територія можливих бойових дій. Мораторій діє до останнього числа місяця, в якому була припинена можливість бойових дій на відповідній території. У разі зміни платником податків місцезнаходження на іншу територію України – до дати проведення державної реєстрації зміни місцезнаходження. Це стосується планових, позапланових та фактичних перевірок.

Попри загальний мораторій, існують винятки, коли податкові перевірки можуть бути проведені. Серед таких випадків:

- отримання інформації, що свідчить про порушення податкового законодавства (за винятком інформації від НБУ про порушення граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та валютної виручки за експортними операціями);

- неподання платником податків в установлений законом строк податкової декларації, розрахунків (крім контролю за трансфертним ціноутворенням);

- виявлення недостовірності даних, що містяться у податкових деклараціях.

Фактичні перевірки можуть проводитись для платників податків, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та реалізації підакцизної продукції, організації та проведення азартних ігор, купівлі-продажу іноземної валюти, а також для суб'єктів, які здійснюють діяльність у сфері виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, а також роздрібної торгівлі підакцизною продукцією.

Фахівці податкової служби також звернули увагу на питання нарахування штрафних санкцій та пені. Відповідно до законодавства штрафи, нараховані на суму податкового зобов'язання, нараховані за результатами документальних перевірок, відновлених або розпочатих з 1 серпня 2023 року та завершених до дня припинення або скасування воєнного стану, вважаються скасованими, а пеня не нараховується. Сума грошового зобов'язання, визначеного у податковому повідомленні-рішенні, вважається неузгодженою до моменту повної сплати, але не пізніше ніж протягом 30 календарних днів з дня, наступного за днем отримання. Важливо зазначити, що сума податкового зобов'язання, сплаченого у порядку, передбаченому підпунктом 69.37 Перехідних положень Податкового кодексу України, не підлягає оскарженню.

Окремо було розглянуто періоди, що включаються до перевірок. За загальним правилом, проведення перевірок та визначення сум грошових зобов'язань платника податків мають здійснюватися не пізніше закінчення 1095 дня, що настає за останнім днем граничного строку подання податкової декларації. При цьому необхідно враховувати зупинення перебігу строків давності, пов'язаних з карантином (з 18.03.2020 по 30.07.2023) та мораторієм на період дії воєнного, надзвичайного стану.

Учасники зустрічі дізналися також про дії платників стосовно первинних документів. У разі втрати або неможливості їх вивезення із зони активних бойових дій або тимчасово окупованих територій, платник податків або податковий агент можуть подати до контролюючого органу відповідне повідомлення в довільній формі.

Спікери наголосили на важливості зберігання первинних документів. У разі ліквідації платника податків, документи за період діяльності не менш як за останні 1825 днів (5 років) передаються до архіву. За незберігання первинних документів до фізичних осіб-підприємців-платників єдиного податку першої та другої груп та платників єдиного податку третьої групи застосовується штраф.

Під час зустрічі представники податкового відомства регіону відповіли на запитання підприємців та надали фахові роз'яснення, практичні поради і актуальну інформацію, що дозволить представникам бізнесу ефективніше адаптуватися до поточних умов та підготуватися до успішного проходження податкових перевірок. 

Фотоматеріали по темі